Náš program

Hospůdka Na Věčnosti
http://www.navecnosti.cz
Velká Mikulášská 11 669 02, Znojmo
Hip hop
21.12.20182030

Místní hip hopeři navodí tu pravou nevánoční atmosféru.

Hospůdka Na Věčnosti
http://www.navecnosti.cz
Velká Mikulášská 11 669 02, Znojmo
Slunovrat
So22.12.20182030

Solstitium

Hospůdka Na Věčnosti
http://www.navecnosti.cz
Velká Mikulášská 11 669 02, Znojmo
Různí umělci
Ne23.12.20182030

Hudba Poezie Performance

 

TRYLOBITY GROUP /PL

Pátek 19.10.2018 20:30

TRYLOBITY GROUP /PL

Akustická síla dvou saxofonů a bubnů!
To stojí v podtitulu debutového alba polského tria Trylobity Group s názvem „Burning Stones“. Album vyšlo v roce 2017 na wroclawském labelu Luna Music. Trio založil saxofonista Slawek Dudar. Před třemi lety (2014) jsme recenzovalu vynikající album jeho kvarteta „Inside City“, nyní se vrhnul do víru power-jazzu. Jeho alt saxofon doplňuje baryton a tenor Janusze Brycha (Jorgi Quartet, Piotr Wojtasik Quintet) a rytmiku tvoří pouze bubeník Mateusz Maniak (přední osobnost vroclawské jazzové scény, nimo jiné také člen Filharmonie Kaliska). Rytmickou složku samozřejmě střídavě podporují i oba saxofonisté, a to výraznými minimalistickými figurami. V hudbě tria nedochází k rozmělnění energie ani hudebních nápadů, sedm skladeb alba má tak patřičný říz, aniž by se rozpadla jejich stavba a melodičnost, na power-jazz neobvykle silná a dokonce i lyrická. Pět skladeb složil Januš Brych, dvě pak Slávek Dudar. Koncept jejich tvorby je založen na absolutní svobodě hudebního projevu, na dialozích, případně „hádkách“, jež ale posouvají výraz k opravdovým lidským emocím. Hned v úvodní „Acoustic Power“ pracuje trio s vypjatostí i zklidněním, nositelem emocí je tady altka, zatímco baryton zahušťuje rytmickou linku. Následující „Free Electrons“, nejdelší kompozici na albu, zdobí výrazný melodický motiv, jehož lyrismus postupně zhutňuje dvojhlas altky a tenoru, který pak vystřihne ostré sólo. Ve skladbě „Space“ ožívají groovy, posléze i rockové riffy a sólové party rozšiřuje i bubeník. Žiletkovou řízností se vyznačuje též svižnůstka „Trylobity“, v níž kraluje vskutku excelentní barytonsax. V „Musical Theatre Richard G.M.“ slyším náznak ústředního hudebního motivu z filmu „Mission Impossible“, což je v kontextu power-jazzové nálady obzvlášť vzrušující. Následující „Sketch One“ překvapuje nečekanými zlomky ticha, kdy se trio odmlčí, aby se nadechlo až k free-jazzu. O to hlouběji pak zapůsobí závěrečná „Jidysz“ s perkusivně znějícími bicími a repetetivně uchopeným fragmentem táhlé židovské melodie.

Událost na sítích: